|آیت الله مصباح يزدي: نوك پيكان همه توطئه‌ها، ولايت فقيه را نشانه رفته است


اميد نساج - خبرنگار پايگاه اطلاع رساني آيت الله مصباح يزدي: حضرت علامه مصباح يزدي با اشاره به حوادث و فتنه هاي اخير گفت: نوك پيكان همه اين توطئه‌ها، ولايت فقيه را نشانه رفته بود.

حضرت آيت الله مصباح يزدي در ديدر با جمعي از اعضاي حزب مؤتلفه اسلامي گفت: از صدر اسلام تا كنون حوادثي وجود داشته كه از آنها به عنوان «فتنه» ياد شده است. جريان مسجد ضرار در زمان رسول اكرم(ص)، داستان سقيفه و جنگ‌هاي جمل و صفين و نهروان، همه از جمله اين حوادث بوده‌اند.
وي با اشاره به تأكيدات مقام معظم رهبري، مهم‌ترين ابزار لازم در برابر فتنه را بصيرت دانست و گفت: بصيرت در فتنه‌ها گوهر گرانبهايي است كه ميزان آن در افراد مختلف متفاوت است و بايد خدا را شاكر بود كه در رأس هرم نظام، رهبري قرار دارد كه بصيرت وي بيش از همه مدعيان است.
آيت الله مصباح يزدي با بيان اينكه در اهميت بصيرت همه اتفاق نظر دارند، گفت: اما كساني به نوعي در مقابل رهبري قرار گرفتند كه خود را با بصيرت مي‌دانند و مدعي هستند كه هوش، تجربه سياسي و عملي بيشتري داشته و با مراكز علمي و فرهنگي ارتباط دارند؛ اما چگونه بايد فهميد چه كسي بصيرت دارد؟
عضو مجلس خبرگان رهبري ضمن بيان ابعاد بصيرت و با اشاره به آياتي از قرآن كريم، بر پرهيز از سطحي‌نگري تأكيد و خاطر نشان كرد: پايه اصلي بصيرت تفكر است و انسان بايد بينشي عميق نسبت به مسائل داشته باشد؛ چرا كه در مقابل نظام اسلامي توطئه‌گراني قرار دارند كه خواسته‌هاي خود را در زير لايه‌هايي پنهان كرده و با فريب مردم قصد رسيدن به اهداف خود را دارند. با وجود چنين افراد مكاري در مقابل ما، بايد مراقب باشيم و به لايه‌هاي زيرين حوادث توجه داشته باشيم و اين كار بدون بينش و تفكر عميق ممكن نيست.
رئيس مؤسسه آموزشي و پژوهشي امام خميني(ره) ادامه داد: هر چند تفكر لازمه بصيرت است‌، اما تفكر تنها كافي نيست؛ زيرا طرف مقابل نيز كه شوم‌ترين نقشه‌ها را طراحي مي‌كند، اهل تفكر است؛ اما نمي‌توان گفت چنين كساني بصيرت دارند. عنصر ديگر بصيرت، استفاده صحيح از اين ابزار است.
وي هم چنين افزود: براي داشتن فكر صحيح، قرآن راهي را به ما ياد داده كه در همه زمينه‌ها كارگشاست و آن استفاده از معلومات و يقينيات براي حل مجهولات و مشكوكات است. همان‌گونه كه در حل معادلات رياضي بايد با استفاده از معلومات به مجهولات رسيد، در حوادث اجتماعي نيز بايد چنين رفتار كرد.
آيت الله مصباح يزدي ادامه داد: در حوادث اخير هر فرد منصفي با تحليل اين حوادث و اقدامات فتنه‌گران و آشوب‌گران متوجه نقطه مشتركي در همه آنها مي شود و آن اين‌كه نوك پيكان حمله در همه اين جريانات به سوي ولايت فقيه نشانه رفته بود و دشمن قصد تضعيف ولايت فقيه را داشت.
عضو مجلس خبرگان رهبري افزود: از همان اوائل انقلاب نيز عده‌اي مباحثي چون نحوه نظارت شوراي نگهبان، افزايش اختيارات رئيس جمهور و... مطرح كردند تا جايگاه ولي فقيه تضعيف شود. امروز نيز مي‌بينيم كه همه تبليغات دشمنان در رسانه‌هاي مختلف براي تضعيف روح اسلام و جايگاه ولايت فقيه است.
آيت الله مصباح يزدي با اشاره به بصيرت و هوشياري فوق‌العاده امام خميني(ره) گفت: در زمان امام راحل(ره) نيز چون دشمن از اسلام سيلي خورده بود، ولايت فقيه به عنوان نماد اسلامي بودن اين نظام مورد هجمه قرار گرفته و هدف، تضعيف و نابودي اصل ولايت فقيه بود. امام(ره) نيز به خوبي اين مسأله را متوجه بودند كه چنين تبليغاتي بر عليه شخص امام(ره) نبود و بارها نسبت به آن تذكر دادند.
وي با اشاره به بصيرت رهبري افزود: گويا روح امام خميني(ره) در كالبد رهبري دميده شده است و ايشان نيز همچون امام خميني(ره) با شجاعت تمام به وظيفه الهي خود عمل مي كند.
استاد اخلاق حوزه علميه قم افزود: اگر همه ثروت عالم به ولي فقيه بخشيده شود تا دست از هدف خود بردارد، هر گز چنين نخواهد كرد يا اگر همه با اسلام و مصالح جامعه اسلامي مخالفت كنند او دست از آرمان الهي خود برنخواهد داشت همان‌گونه كه در زمان امام خميني(ره) مواردي بود كه هيچ يك از نزديكان امام (ره) با نظر ايشان موافق نبودند، اما امام خميني(ره) آنچه درست تشخيص مي‌داد را اجرا كرد و بعدها همه متوجه شدند كه نظر ايشان درست بوده است.
وي افزود: دشمنان هر شخصي را در هر پست و مقامي مي‌توانند به گونه اي تطميع يا تهديد كنند، اما تنها شخصي كه قابل تطميع و انحراف نيست ولي فقيه است، زيرا مقام او مقامي الهي است كه هيچ كس قدرت نصب و عزل او را ندارد، چرا كه اگر ولي فقيه، خلاف احكام اسلام عمل كند خود به خود منعزل مي‌شود و حتي اعلام مجلس خبرگان رهبري نيز به به منزله عزل وي نيست بلكه خبر دادن از منعزل شدن وي است. پس اين مقام، مقامي الهي است كه فقط در راه اسلام حركت كرده و تطميع و انحراف او معنا ندارد.
رئيس مؤسسه آموزشي و پژوهشي امام خميني(ره) افزود:‌از آنجايي كه اسلام تبديل به كفر نمي‌شود و از سويي رهبري را نيز نمي‌توان منحرف كرد و وي تا پاي جان از اسلام دفاع خواهد كرد. با همه امكانات و ابزار و متخصصين خود وارد شدند تا شخصيت رهبري را محدود كنند، چرا كه ايران خاري در چشم دشمنان است و شرق و غرب اعتراف دارند تا رهبري هست، نمي توان ايران را از مسير خود منحرف كرد.
وي با تأكيد بر كسب بصيرت و حمايت از رهبري افزود: اگر افرادي معدود در رده‌هاي بالا به خاطر حب مقام دست به چنين فتنه‌هايي زدند، بي شك در رده‌هاي پايين‌تر عده‌اي به خاطر بي‌بصيرتي گرفتار اين حوادث شدند.
وي با اشاره به برخي حوادث گفت: گاهي در جبهه باطل نقاط حقي وجود دارد و گاهي نيز در جبهه حق نقاط ضعفي وجود دارد، اصلا معناي فتنه همين است كه باطل با پوششي از حق ظاهر مي‌شود ولي فرد بابصيرت بايد با دقت حق را از باطل شناخته و فريب پوشش آن را نخورد و متوجه اصل آن باشد.
آيت الله مصباح يزدي انگيزه حقيقت‌يابي را از ديگر موارد لازم براي كسب بصيرت دانست و گفت: گاهي انسان قوه تفكر دارد و حق را نيز از باطل تشخيص مي‌دهد، اما در برخورد با حوادث ابتدا انسان از روي خواست دل قضاوت مي‌كند و بعد به توجيه آن مي‌پردازد و يا به خاطر تعارفات و رفاقت‌ها به گونه‌اي ديگر قضاوت مي‌كند، در اين صورت باز نمي‌توان گفت فرد بابصيرت است، و از اينجا مشخص مي‌شود كه عده‌اي هرچند قوه تفكر داشته، باهوش هستند و حق را از باطل تشخيص مي‌دهند، اما از آنجا كه انگيزه حقيقت‌طلبي را ندارند، فاقد بصيرتند، افرادي مانند معاويه اينگونه‌اند كه هوششان در جهت مقاصد شيطاني به‌كار مي‌افتد.
گفتني است اين مراسم پنجشنبه 1 بهمن ماه در سالن تشريفات مؤسسه آموزشي و پژوهشي امام خميني (ره) برگزار شد.

یزدفردا

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا